Informační systémy
Zde najdete informace o plastových i digitálních orientacích (panelech) a o označovačích.
Táborské autobusy mají 2 druhy digitálních orientací. První je systém BUSE, který se používá ve většině měst v
ČR. Druhý systém je od polské firmy R&G Mielec, která dodává do Tábora i označovače a palubní počítače.
Pro Vaši orientaci:
plastové orientace | digitální orientace:
BUSE ,
R&G Mielec |
infopanely R&G Mielec |
označovače
Plastové orientace
Zadní cedulka - linka 14
Zadní cedulka - linka 11
Plastové orientace používají všechny staré Karosy (kromě Bílé s panelem Janů, Bílé s červenými pruhy a
Dobrot). Celkem tedy zůstává bez panelu 6 autobusů.
Jak orientace vypadají? Za čelním sklem autobusu je umístěna cedulka s číslem linky, na boku vozu je číslo
linky se směrem a vzadu opět číslo linky. Linky jsou rozlišeny barevně:
10 a 15 jsou světle žluté na černém podkladu,
11 a 16 jsou žluté na černém podkladu,
12 je modrá na bílém podkladu,
13 je zelená nebo modrá na bílém podkladu,
14 je červená na černém podkladu,
20 a 21 jsou zelené na černém podkladu,
30 je světlezelená na černém nebo bílém podkladu,
31 je světlezelená na černém podkladu,
40, 41 a 50 jsou bílé na černém podkladu.
18 byla červená na černém podkladu.
Linky 51 a 22 (náhradní doprava) měly černé písmo na bílém podkladu.
Na lince 17 se cedulky již neobjevují, jezdí zde výhradně autobusy s panelem.
Uvnitř se nenachází žádný panel. V Bílé s modrými sedadly je to doplněno hlášením zastávek.
Digitální orientace BUSE
Zadní panel - pravý horní roh
Zadní panel - pravý dolní roh
Boční panel
První digitální orientace BUSE se v Táboře objevila 30. 4. 1998 v souvislosti se zařazením prvních
nízkopodlažních vozů Ikarus 412.02. Pak se objevila na ostatních nízkopodlažních Ikarusech, na 1. táborském
Citybusu (Rudi), na Karose B932E (Kateka) a na Karose B961 (Zelenaska). Dodatečně byl orientací BUSE vybaven
také Ikarus 280.87 Novák. Celkem je touto orientací vybaveno 9 autobusů. Jak BUSE vypadá?
Za čelním sklem a na boku vozu je velký obdélníkový panel zobrazující číslo linky a směr, vzadu je pak malý
panel ukazující číslo linky. Tyto panely nezobrazují pohyblivě, ale zato ve dvou řádcích, jejichž obsah se
může za jízdy měnit (na linkách 15 a 16). BUSE obsahuje také vnitřní panel. Ten je jednořádkový a ukazuje
číslo linky a směr (ten i pohyblivě). V kloubovém autobusu jsou tyto panely 2. Vnější panely ukazují žlutě,
a proto jsou někdy za silného slunečního svitu hůře čitelné. Vnitřní panely ukazují červeně. V Karose B932E
Katece, v Citybusu Rudi a v nízkopodlažních Ikarusech je to doplněno hlášením zastávek.
Digitální orientace BUSE se již do Tábora nedodává, nové autobusy mají vždy orientace R&G Mielec.
Vnitřní panel
Digitální orientace R&G Mielec
Přední a boční panel
Zadní panel
Boční a zadní panel v kloubovém Irisbusu
Vnitřní panel v Citybusu
Digitální orientace od polské firmy R&G Mielec se poprvé objevila na Rosaně a ČSOB-Irisbusu. Dále se nachází
na všech Karosách Irisbusech, na všech Citybusech (kromě Rudi) a na všech Citelisech i SORech. Dodatečně
byly touto orientací vybaveny: Ikarus 280.87 Tikkurila, Karosa B732 Bílá s panelem Janů, Karosa B832 Bílá s
červenými pruhy a Karosa B741 Dobroty. Celkem je touto orientací vybaveno 23 autobusů.
Orientace R&G Mielec se skládá ze stejných částí jako orientace BUSE. Vnější panely ukazují oranžově, a
proto jsou lépe čitelné než panely BUSE. Jsou ve 2 velikostech. Menší panely jsou na Tikkurile a Bílé s
panelem, na ostatních vozech jsou panely větší. Ukazují číslo linky a směr, ten dokonce pohyblivě a může být
i ve dvou řádcích, z nichž jeden se pohybuje a druhý ne (na lince 20). Vnitřní panely ukazují červeně a jsou
jednořádkové, u Citybusů, Citelisů a SORů dvouřádkové. Ukazují kromě čísla linky a směru také datum a čas a
ještě jméno současné a následující zastávky, a to i pohyblivě. V Citybusech, v Citelisech, v kloubovém
Irisbusu "17" a v SORech je to doplněno hlášením zastávek.
Zadní strana většího (bočního) panelu
Zadní strana menšího (bočního) panelu
Infopanely R&G Mielec
"Velkoplošné" informační panely od polské firmy R&G Mielec se nacházejí od 21 4. 2006 na Autobusovém
nádraží. Pořízeny byly s příspěvkem strukturálních fondů EU v rámci projektu Obnova a rozvoj dopravní
infrastruktury MHD Tábor - Sezimovo Ústí - Planá nad Lužnicí. Dvanáctiřádkové panely informují cestující o
nejbližších odjezdech linek MHD z nádraží. Zároveň se na nich zobrazuje aktuální datum a čas.
Na konci listopadu 2006 byly infopanely rozšířeny o velmi užitečnou funkci, kterou je informace o odchylce
(zpoždění) autobusu. Čas odjezdu se na infopanelu aktualizuje podle skutečnosti, tedy včetně odchylky. Proto
byly všechny vozy osazeny novými vysílačkami. V Táboře je stejný systém jako používá MHD v Žilině.
» Podívejte se na
fotogalerii infopanelů.
Označovače
Starší typ označovače
Nový typ označovače
Označovače dodává do Tábora firma R&G Mielec. Ve většině autobusů je starší typ označovače, v nejnovějších
Irisbusech, Citybusech, Citelisech a SORech se však objevuje nový typ označovače. Označovače jsou umístěny u
předních (1) středních (2) a zadních dveří (1). Na displejích označovače ukazují aktuální čas, nový typ také
datum. Co označovač tiskne na jízdenku?
Do předem připraveného pole na jízdence se otiskne několikamísný "kód", např.:
55REALK150541547
První 2 čísla jsou číslem vozu (zde Fabka). Další písmena (2-5) ukazují název zastávky, zde U Reálky. Pak
následuje datum ve formátu DDMMR (rok se označuje poslední číslicí letopočtu), zde 15.5.2004. Poslední
číslice značí čas (zde 15:47).
Poté vydá strojek zvukový a světelný signál a jízdenka je označena.